Followers

Monday, June 25, 2012

Maruah itu perlu dijaga

Views
Assalamualaikum

Fathira kembali lagi dengan entry yang baru. Ada yang rindu ke nak  baca entry fathira? ohh tak ada? ok peduli plak aku ! HAHA. Sebelum fathira menaip dengan lebih aktif lagi fathira nak mohon maaf lah kalau entry fathira kali ni panjang sangat-sangat sampai korang malas nak menghadap entry ni. *peduli plak aku* :P

Apa yang korang faham mengenai maruah? Ok jangan fikir takat negatif je. Tolonglah. Fikir ke arah positif. Maruah tu kira macam harga diri lah. Selalunya maruah ni dikaitkan dengan wanita. Kenapa? ohh itu lumrah  dan selalunya wanita jugalah yang tak pandai jaga maruah diri. Tolong  bangkit wanita-wanita, gadis-gadis sekalian. Allah kurniakan akal untuk berfikir positif dan negatif. Untuk fikir yang elok dan yang tak elok. Itu beza manusia dengan haiwan. Haiwan tak ada akal jadi sebab tu haiwan tak boleh berfikir dengan waras. Fathira menaip ini berdasarkan apa yang fathira lihat dan tak ada niat langsung nak banding-bandingkan perempuan dengan lelaki atau bandingkan korang-korang semua. Tipu lah kalau ada yang cakap "saya tak ada kawan lelaki" atau  " saya tak pernah niat nak kawan dengan lelaki" tipu ok tipu. Fathira pun mengaku yang fathira ada kawan lelaki dan memang lumrah lah lelaki kawan dengan perempuan. Tak ada sumber yang menidakkan lelaki berkawan dengan perempuan dan jangan lupa batas-batas itu.

Apa yang boleh menjadi bualan orang ialah bila korang sebagai perempuan dan korang sebagai lelaki keluar sama-sama dengan naik motosikal korang yang kira hebat sangat tu sambil yang si perempuan tu dok peluk pinggang si lelaki. Hebat? ohh hebat ke macam tu? Bangga ke ? Sejujurnya itu sangat memalukan. Memang mulut orang tak boleh tutup tapi kalau kita tak buat sesuatu yang boleh buat mulut orang terbuka untuk bercakap ianya tak akan jadi. Oleh sebab tu sebelum buat fikir orang lain jangan duk fikir seronok je.

Next. Sebenarnya fathira malu nak teruskan tapi sebagai perempuan fathira kena teruskan. Ok ! wahai gadis-gadis di luar sana apa hebatnya awak awak dan awak berpakaian yang tak cukup kain? Pelik lah korang ni. Sangat pelik. Kenapa? sebab orang miskin tu punyalah nak pakai baju yang cantik-cantik tapi korang yang dah mampu beli baju tu sebaliknya. Pakai pakaian tak cukup kain persis orang yang tak cukup duit nak beli kain. Maaf kalau ini agak kasar.
Lagi buat fathira pelik bila korang yang islam khususnya dah tahu hukum-hakam. Dah tahu adab berpakaian tapi masih buat-buat tak tahu. Dah tahu yang aurat wanita seluruh anggota badan kecuali tapak tangan dan muka  tapi masih nak buka sana buka sini. Tak malu ke? Itu ke cara korang jaga maruah diri?
Ada yang sanggup pertahankan cara mereka berpakaian. Ada yang cakap " saya tahu apa yang saya pakai dan saya rasa tak salah apa yang saya pakai ni selagi ianya tak langgar hukum  " . Look! korang tahu kan hukum. Tapi kenapa masih nak bagi mata-mata liar kat luar sana tengok aurat korang. Aurat tu kan kira maruah juga.

Terakhir. Fathira harap sangat janganlah sebab lelaki korang si gadis jadi BUTA. Janganlah sebab kasih sebab sayang sanggup bagi lelaki rosakkan maruah anda. Maaf sekali lagi. Tolonglah wujudkan sifat malu tu. Malulah bila ada yang dating kat taman walaupun tempat tu awam tapi malu lah dengan orang lain yang akan bercakap mengenai anda. Tolonglah gadis ! Jaga maruah diri anda . Jangan rosakkan maruah anda sebab perkara yang remeh macam ni. Tolong...






No comments:

Post a Comment

Tabung Masa Hadapan




Hak Milik Fathira si Gadis Ungu